Imam
al-Bukhari adalah seorang tokoh hadis yang paling agung dari segi keilmuan
dalam bidang hadis dan juga termasuk sumbangannya
dalam bidang akidah. Namanya lebih terkenal berbanding imam-imam hadis yang
lain. Di antara kitabnya ialah al-jami al-sahih atau lebih dikenali
sebagai sahih al-Bukhari iaitu merupakan kitab yang paling sahih dan telah menjadi sumber pegangan utama selepas
al-Quran kepada pengikut Mazhab Sunni.
Riwayat
Hidup Imam al-Bukhari Secara Ringkas
Nama
diberi Abu Abdullah Muhammad bin Abu al-Hassan Ismail bin Ibrahim bin
al-Mughirah al-Bukhari bin Bardizbah al-Ju’fi. Dilahirkan pada hari Jumaat 13
Syawal tahun 194H/21 Julai tahun 810M. Imam al-Bukhari mulai berkecimpung dalam
ilmu hadis serta menghafaznya pada umurnya dalam lingkungan 10 tahun. Ketika
berumur 25 tahun, beliau sudah menjadi ahli hadis yang disegani oleh para
ulama. Lebih 1000 orang ahli hadis yang ditemui di antaranya di Negara Asia
Barat dan Mesir. Beliau juga seorang tokoh yang sangat bijaksana dan kuat
ingatnya. Ini terbukti beliau telah menghafaz tidak kurang 600,000 hadis. Beliau
telah meneliti dan menyaring hadis-hadis dengan cermat , akhirnya yang diakui kesahihannya
hanyalah sekitar 7,275 hadis sahaja. Kemudian hadis itu di himpun menjadi kitab
sahih al-Bukhari. Antara sifat-sifat keperibadiannya ialah beliau seorang yang
rajin bangun malam dan membaca al-Quran, dermawan serta sangat menjaga maruah
dan kehormatan diri. Akhirnya beliau wafat pada umur 62 tahun pada malam Sabtu
bersamaan 256H.
Peranan
al-Bukhari dan Sumbangannya dalam Akidah
Ini
terbukti apabila dilihat dan diteliti dua perkara berikut :
Pertama: Usaha al-Bukhari mengumpul hadis-hadis akidah yang dan disusun
dalam bab-bab khusus dalam kitabnya al-jamiai al-sahih.
Beberapa
tajuk aqidah dalam bab-bab hadis yang disusun oleh beliau yang menjadi asas dan
hujah oleh tokoh Akidah Sunni dalam menghurai permasalahan akidah .Berikut
mengenai:
1.
Konsep
Iman pengertiannya dan cabang-cabangnya dijelaskan dalam kitab al-Iman
Bab 1-58
2.
Keimanan
kepada Allah dan mentauhidkan-Nya dijelaskan dalam kitab al-tauhid Bab
1-58
3.
Keimanan
pada Malaikat dijelaskan dalam kitab badi’ al-khalq Bab 6 dan 7.
4.
Kitab-kitab
Allah khususnya al-Quran diterangkan dalam kitab fadail al-Quran Bab
1-36
5.
Rasul-rasul
dijelaskan dalam kitab al-ambiya’ bab 1-54 dan mengenai Nabi Muhammad
S.A.W diterangkan dalam kitab al-manaqib bab 17-28.
6.
Hari
Kiamat dan alamat-alamatnya dijelaskan dalam kitab al-Ruqaq bab 39-49
dan bab 23-28
7.
Syurga
dan Neraka diterangkan dalam kitab badi al-khalaq bab 4-15 dan dalam
kitab al-riqaq bab 48-53
8.
Qada’
dan Qadar pula diterangkan di dalam kitab al-qadar bab 1-17
Kesimpulannya
ialah bahawa hadis-hadis yang dikumpul oleh al-Bukhari mengenai akidah telah
mencukupi menjadi asas akidah Islam yang sempurna dan sah bagi pegangan seorang
Muslim.
Kedua: Imam al-Bukhari juga menulis sebuah kitab khusus mengenai akidah
yang dinamakan Khalq Af’al al-Ibad.
Antara
perkara yang dibincangkan ialah pada mulanya membincangkan tentang al-Quran dan
menolak pandangan golongan Jahmiah yang menyatakan al-Quran itu makhluk.
Kemudian mengenai perbuatan manusia, beliau menyatakan pandangan dan sokongan
dengan Ahl-Hadis iaitu dengan menyatakan bahawa perbuatan manusia itu ialah
berusaha dan berikhtiar sahaja.
Akidah
al-Bukhari dan Mazhabnya
Beliau
berpegang kepada kitab Allah dan Sunnah Rasulnya sama ada isbat atau nafi iaitu
mengisbatkan apa yang diisbatkan dan menafikan apa-apa oleh Allah dan Rasul-Nya
dalam semua permasalahan akidah tanpa membuat apa-apa takwilan mengikut akal
fikirannya sendiri dan berpegang kepada kata-kata sahabat dan ulama-ulama salaf.
Antara
permasalahan akidah yang dijelaskan oleh al-Bukhari
a)
Masalah
sifat Allah dan namanya
Al-Bukhari mengisbatkan semua sifat Allah dan nama-nama-Nya sama
ada sifat zat dan sifat perbuatan.
b)
Perbuatan
Manusia
Al-Bukhari mengatakan bahawa pergerakan mereka (manusia) , suara,
usaha dan tulisan mereka adalah makhluk.
c)
Masalah
Kalam Allah / Al-Quran
Al-Bukhari juga berpegang pada golongan ahl-Sunnah iaitu mengatakan
bahawa kalam Allah itu bukan makhluk iaitu bukan kejadian Allah bahkan satu
sifat daripada sifat-sifat-Nya yang qadim.
d)
Berlafaz
dengan al-Quran
Al-Bukhari jelas membezakan antara bacaan dengan yang dibaca,
antara tulisan dengan yang ditulis. Bacaan al-Quran, suara bacaan , dan tulisan
al-Quran adalah perbuatan makhluk. Manakala yang dibaca dan yang ditulis adalah
kalam Allah yang qadim bukan makhluk.
Kesimpulan
Al-Bukhari telah memainkan peranannya dengan menyumbang nas-nas
yang berkaitan dengan akidah terutamanya sumbangan beliau dalam mengumpulkan
hadis yang sohih berikutan ia merupakan asas-asas kukuh dalam nas-nas untuk
dijadikan hujah dan dalil-dalil selepas al-Quran. Demikian itu, beliau
berpegang kepada zahir nas sama ada al-Quran atau sunnah tanpa membuat
takwilan. Kerana itu, beliau bermazhab ahli salaf . Tambahan pula, bagaimana beliau telah menyelesaikan masalah
yang berkaitan dengan akidah dengan menyediakan hujah-hujah yang sohih, agar
mampu mengelakkan penyelewengan dalam sudut pegangan akidah masyarakat terdahulu dan kemudiannya
boleh terus digunakan pada akhir zaman ini.
0 comments:
Post a Comment