Al-Ghazzali
merupakan tokoh ilmuwan terkenal dalam
bidang mantik dan digelar sebagai hujjat al-Islam. Al-Ghazzali telah mengiktiraf
kepentingan Mantik dalam perbahasan ilmiah dan tidak melihat Mantik
sebagai suatu ilmu asing yang haram dipelajari serta dilihat sebagai suatu alat
yang menjadi neraca ukuran(mi’yar) bagi menilai kesahihan sesuatu
pandangan atau fikrah dengan memasukkan elemen ilmu Islam dan menyelitkan
isu-isu pemikiran Islam dalam penghuraian kaedah Mantik yang diwarisi oleh
tamadun Greek.
Isu-isu
kalamiyyah dalam perbahasan Mantik
‘Ilm
al-Kalam dalam perbahasan Mantik
‘ilmu
al-Kalam adalah suatu ilmu yang asas dan penting
dalam tradisi ilmu Islam. ’Ilm al-Kalam pada asalnya bersih dan tidak
bercampur aduk dengan fikrah asing sehinggalah munculnya kurun kelima hijrah
kerana dimasuki dengan elemen asing khususnya ilmu falsafah yang dikaitkan
dengan Aristotle.
Ia
membolehkan individu yang menguasai ilmu Mantik mempertahankan pandangan
terutamanya para Mutakallim dan amalan terpuji yang dinyatakan oleh
Allah SWT sebagai penggubal prinsip agama ( Wadi’ al- Millah) serta
membatalkan segala pandangan yang bertentangan dengannya. Ilmu ini diklasifikasikan
sebagai religious sciences kerana semua ilmu agama yang lain bergantung
pada disiplin ilmu mantik . Antara nama lain yang sinonim atau hampir sama
seperti al-Fiqh al-Akhbar, ‘ilm Usul al-al-Din, ‘ilm al-Aqa’id , ‘ilm
al-Tawhid dan ‘ilm al-Tawhid wa as-Sifat.
Menurut
al-Ghazzali: Tidak semua orang perlu mempelajarinya, hanya individu yang
mempunyai tahap keilmuan absolut yang tinggi dan mempunyai pengetahuan tentang
semua disiplin ilmu agama yang lain.
Kecenderungan umum di kalangan mutakallimin untuk
mengguna suai Mantik sebagai kaedah berhujah dalam karya ‘Ilm al-Kalam
dengan tujuan untuk menegakkan al-Burhan bagi membuktikan kewujudan
Allah SWT, sifat dan perbuatan-Nya dan kebenaran kerasulan para Rasul.
Antara
karya-karya Mantik al-Ghazzali iaitu kitab al-Mustasfa min ‘ilm al-usul,
Kitab al-Qistas al-Mustaqim (Neraca Timbangan Yang Tepat) , Mi’yar al-
Ilm (Neraca Ukuran Ilmu) dan Mihak al-Nazar (Penentu Kesahihan
Pandangan) dan al-Ghazzali juga banyak menghasilkan beberapa karya sebelum kitab
al-Mustafa iaitu kitab al-Iqtisad fil al-I’tiqad ( Keseimbangan
Dalam Berakidah) dan kitab Iljam al-Awam an ‘ilm al-Kalam (Penghindaran
Orang Awam Dari Ilmu Kalam).
Kitab
al-Iqtisad fi al-I’tiqad
Dihasilkan
oleh al-Ghazzali bertujuan untuk berdebat dengan pemuka-pemuka bid;ah pada
zamannya supaya tertolak fikrah-fikrah bid’ah yang dibawa oleh mereka terhadap
orang awam. Karya yang dihasilkan setelah beliau mempelajari dan menguasai ilmu
falsafah dengan baik iaitu kaedah utama - metod al-qiyas (al-Burhan). Beliau
juga mengemukakan tiga kaedah pendalilan yang lebih mudah dan dapat
dibentangkan dengan lebih jelas serta sebagai garis panduan bagi menimbang
suatu pendapat yang dikeluarkan oleh seseorang dalam mentafsir dan membahaskan
persoalan akidah.
Kitab
Iljam al-Awam an ‘ilm al-Kalam
Al-Ghazzali
menegaskan bahawa pembenaran (tasdiq) yang dicapai oleh seseorang menerusi
penggunaan burhan Mantik: suatu kaedah pengeluaran atau penghasilan
konklusi menerusi derivasi minda dari premis yang mempunyai nilai kebenaran
mutlak dengan syarat burhan tersebut lengkap dan bertepatan dengan
syarat-syarat yang telah ditentukan oleh ulama mantik, merupakan kemuncak
kepada peringkat atau martabat al-Tasdiq.
Kitab
al-Qistas al-Mustaqim
Al-Ghazzali
banyak berbicara tentang persoalan kalamiyyah dalam menghuraikan
kaedah-kaedah al-burhan. Al-Ghazzali banyak memetik ayat-ayat al-Quran yang
berhubung dengan akidah , kemudian menyusun semula kaedah pendalilan al-Quran
tersebut menurut format susunan kias.
Kitab
al-Mustafa min ‘ilm al-usul
Antara
persoalan utama yang diketengahkan ialah persoalan ketuhanan. Al-Ghazzali
banyak menyentuh kewujudan tuhan dan sifat-sifat-Nya yang Maha Agung.
1)
Beliau
menerangkan kaedah-kaedah al-hadd .Beliau telah menyebut sebahagian dari
sifat-sifat Allah seperti al-Khaliq (pencipta) , al-Mutakallim( Tuhan yang
berkata-kata), Amir ( Tuhan yang mengeluarkan perintah berbentuk suruhan) ,
Nahin ( Tuhan yang mengeluarkan perintah berbentuk larangan) , al-Qadir (Tuhan
yang berkuasa) , al-Wahid ( Tuhan yang satu) , al-Qadim ( Tuhan yang bersifat
sedia kala) , al-Baqi ( Tuhan yang bersifat kekal) dan al-Hayy ( Tuhan yang hidup) .Sifat-sifat
ini mempunyai konsep dan pengertiannya
yang tersendiri.
2)
Perbincangan
tentang ‘konsep’ adalah antara fokus perbahasan Mantik. Konsep dan pengertian
adalah dua elemen yang penting. Pengertian merupakan subset kepada konsep.Ini
diberi perhatian oleh sarjana Islam kerana hakikat sebenar tidak akan dapat
difahami dengan jelas sekiranya konsep telah dikelirukan atau tidak difahami dengan
baik oleh seseorang.
3)
Begitulah
konsep ketuhanan atau sifat-sifat Allah adalah berbeza dan tidak akan sama sekali menyerupai dengan
makhluk sebagaimana ditegaskan oleh al-Quran dan diperakui oleh akal yang waras.
Sebagai contoh, konsep dan pengertian sifat “hidup” bagi Allah SWT yang berbeza sama sekali dengan konsep dan
pengertian hidup yang dikaitkan dengan makhluk ciptaan-Nya.
4)
Al-Ghazzali
turut mengulas tentang sifat kekuasaan Allah dengan dua hujah yang
berasaskan kepada nas al-Quran. Berikut:
§ Pertama: sekiranya alam ini ada lagi tuhan yang lain , selain dari
Allah, nescaya rosaklah pentadbiran kedua-duanya.
§ Kedua: sekiranya ada tuhan-tuhan lain bersama Allah , tentulah tuhan-tuhan
itu akan mencari jalan kepada Allah yang mempunyai Arasy (kekuasaan yang
mutlak) .Ini dibuktikan , alam ini masih dalam keadaan yang baik.
5)
Al-Ghazali
juga menerangkan hakikat sifat ilmu yang dimiliki oleh Allah SWT.
Menurutnya ‘ilmu yang dimiliki Allah adalah lebih mulia dan lebih tinggi
kedudukannya berbanding dengan semua jenis ilmu yang dimiliki oleh makhluk
ciptaan-Nya serta Allah SWT mampu mengetahui segala perkara secara terperinci.
6)
Sifat
al-qudrah ( kuasa) juga telah diterangkan oleh al-Ghazzali iaitu
yang dimiliki oleh Allah SWT yang tertakluk secara langsung dengan al-mumkin
iaitu perkara bersifat mumkin iaitu mungkin ada atau mungkin tiada. Menurut-Nya
Allah SWT berkuasa melakukan semua perkara dengan syarat perkara tersebut
adalah dikategorikan sebagai al-mumkin. Tetapi sebaliknya , maka sifat
al-Qudrah tersebut tidak tertakluk langsung dengan-Nya. Sebab itu, Allah tidak boleh disifatkan sebagai tuhan
yang berkuasa juga menjadikan zat dan sifat-Nya sendiri. Ini kerana zat dan
sifat-sifat Allah dikategorikan sebagai wajib al-wujud iaitu sesuatu
yang mana kewujudan adalah wajib , bukannya al-Mumkin.
7)
Al-Ghazzali
juga menghuraikan format al-burhan :Antara dalil yang
dikemukakan:
ü Pertama: Pernyataan mengisbatkan : Allah sebagai pencipta (khalid)
bagi alam.
Premis 1: setiap
yang baharu, mesti ada yang menciptanya
Premis 2:alam
bersifat baharu
Kesimpulan :
Alam ada pencipta
ü Kedua : Pernyataan mengisbatkan : Allah sebagai pencipta alam ini
Premis 1: semua
benda yang harus, ada yang pembuatnya
Premis 2:alam
ini adalah sesuatu yang harus
Kesimpulan:
Alam ini ada pembuatnya
ü Ketiga : pernyataan menafikan : Allah SWT sebagai sesuatu yang
berjisim
Premis 1: Allah
yang Maha Suci (al-Bari) adalah bukan suatu jisim, kerana zatnya adalah
bersifat ghair mu’allaf.
Premis 2:semua
jisim adalah bersifat mu’allaf
Kesimpulan:
Allah yang Maha Suci adalah bukan suatu jisim
8)
Al-Ghazzali
juga banyak menukilkan pandangan-pandangan yang dikemukakan oleh aliran-aliran kalamiyyah
mengenai beberapa permasalahan kalam. Antaranya ialah:
Ø Pertama: pandangan golongan al-Jabariyyah yang berpendapat bahawa “
Manusia dipaksa atau digagahi untuk melakukan semua pergerakannya( iaitu sama
ada untuk melakukan amal kebaikan atau maksiat kepada Allah SWT. - Pandangan ini ditolak oleh jumhur ulama Islam
Ø Kedua : pandangan golongan Muktazilah yang mendefinisikan ilmu
sebagai “kepercayaan terhadap sesuatu” berdasarkan realiti atau hakikat ilmu
itu sendiri. Definisi ini ditolak oleh al-Ghazzali kerana tidak tepat.
Ø Ketiga :pandangan golongan Ahl-sunnah wa al-jema’ah berkenaan
permasalahan ru’yatullah (melihat Allah) sama ada boleh melihat Allah dengan
mata kasar di akhirat kelak.al- Ghazzali menjelaskan : Allah boleh dilihat oleh
orang-orang mukmin pada hari akhirat atas alasan Allah SWT adalah sesuatu yang
wujud.
Ø Keempat : pandangan golongan Ahl-sunnah wa al-jema’ah dari
kalangan ulama khalaf berkenaan dengan ayat-ayat mutasyabihat. Pandangan
yang menyatakan Allah tidak bersemayam di atas arasy kerana jika berbuat
demikian, bermakna Allah itu muqaddar ( sesuatu yang bersaiz dan
ditentukan kadar saiznya). Al-Ghazzali berhujah :Tidak mungkin sesuatu yang muqaddar
terdiri dari benda yang tidak berjisim seperti Allah. Maka. Pandangan yang
menyatakan bahawa Allah bersemayam di atas secara fizikal adalah terbatal
dengan sendirinya.
Kesimpulan
Al-Ghazzali telah berperanan besar dalam memasukkan elemen
pemikiran ‘ilm al-kalam semasa menghuraikan kaedah-kaedah Mantik.Ini bertujuan
bagi mendekatkan Mantik dengan disiplin ilmu Islam dan menunjukkan bahawa
disiplin ilmu Mantik adalah disiplin ilmu yang ditinggalkan oleh Aristotle ,
namun ia boleh digunakan sebagai alat atau metodologi untuk menyebarkan ilmu
Islam serta menguatkan hujah-hujah dengan bersandarkan kepada
pernyataan-pernyataan yang logik dan menyakinkan.Ini terbukti, keilmuan yang
dibawa oleh al-Ghazzali memartabatkan kedudukan ilmu Islam dan terbukti bahawa
al-Ghazzali juga tokoh yang unggul dalam bidang Mantik.
1 comments:
sehinggalah munculnya kurun kelima hijrah kerana dimasuki dengan elemen asing khususnya ilmu falsafah yang dikaitkan dengan Aristotle....
BUKTI ???
Post a Comment